Sabtu, 21 Mac 2009

Ada tetamu nak tumpang tidur!!

Ceh!! nak masuk kali nih.. dah lebih 4 tetamu dah tiduq kat rumah baru aku tuh!!
aku ngan family jek yang belum rasmi lagi...
Kali pertama tuh.. adik ipar aku ngan anak buah sekolah nye... tidur sampai 3 malam!!
Kali ni lak, adik ipar pompuan aku and the gang mungkin nak tumpang tiduq kat rumah tuh!
4hb April nih, adik ipar aku kahwin, adiknya bawak lee kengkawan dia bertandang sekali... bila dah ramai... kena cari rumah lain tumpang tidur.... kebetulan rumah aku ada... tak pindah pindah lagi... ahhh... diaorang gunakan leee...
Baru jap tadi abang ipar aku lak satu family nak tumpang sekali... fuhhh!!! meriah meriah!!!
Aku lak buat catering tambahan pada majlis tuh untuk 400 orang.... nasi ayam madu ngan nasi ayam hainan dan tauhu bersos thai ala ala rojak!! fuhhh menjelejeh air liur gua cakap luuuu..
2 hari lepas.. aku satu family kemas lee rumah tuh... mop... sapu... lap lap ... basuh basuh... yee leee orang nak datang....
terfikir lak... katil aku tak de... tilam pun tak cukup... alamat diaorang tidur atas comforter je lee.. nasib nasib...
Bilik tengah aku tuh... memang owner lama tinggalkan katil... tapi kayu alas tilam tuh... 1 bahagian dah patah... aku congak congak... kalau aku bela jek kayu alas tilam tuh... dapat 1 katil queen size free!!!...
peehhhh!!! cargas jek aku ukur saiz kayu ngan panjang dia... masalah nye pita pengukur lak tak bawak... aku tak nak ini dijadikan alasan...
AKU UKUR PAKAI RUAS JARI JEK!!!
HEHEHEHE!!! mesti korang pening cam ne aku ukur... cam nih... korang tengok jari korang.. ada tiga ruas kat jari telunjuk korang kan... satu ruas lebih kurang 1 inci... jadi aku ukur setiap 2 ruas lebih kurang 2 inci...
mula mula ukur saiz kayu... 1" X 2" dan 1/2" X 4" pas tu ukur panjang lak...
tang nih leceh sikit... bila dah dapat ukuran... aku tulis kat kertas... bawak kat kedai hardware..
sampai ke kedai ke2... dapat lee aku kayu yang dikehendaki... aku mintak kedai tuh potong sekali... senang nak bawak ngan kereta...
papan jek yang ada masalah... tak de saiz 1/2" x 4"... yang ada 3/4" x 8" ... ok leee... ambik jek.. adjust kemudian... daripada 9 keping yang patut beli... aku beli 4 keping jek.. sebab lebar..
bila sampai rumah... ukur balik... terlebih lak... adusss... aku cakap dalam hati.. tak pe biar lebih jangan pendek!!! owner lama rumah tuh ada tinggalkan gergaji... jadi tukang lak aku... potong yang terlebih tuh... pas tu aku pakukan macam pakar lak...
Haaaahhhh!!! dah siap pun... memang janggal rupanyee... bahagian yang aku buat lebar lebar... tinggi sikit(1/4") sebelah lagi kayu lama... emmmm... boleh leee asalkan tujuannyee nak letak tilam kan???
Soooo... dengan sedikit kretiviti dan modal ciput... aku dah dapat sebuah katil!!! WWoooowww!!

Tapi seterreeerrrrr aku... bini aku lagi tererrrr.... dia kata buat apa susah susah kira pakai jari.. ambik lee benang... ukur... pas tu potong ikut saiz... bawak ke kedai... kan ngam!!!

Terroorrrr.....terrrorrrr.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bagi lee komen korang...