Isnin, 24 November 2008

Beli bunga bunga kepantangan orang kita....











Hari ni cukup memenatkan.... dari pagi ajak adik ipar ngan adik aku ikut beli bunga untuk landskap rumah aku... semangat gila beb! ye leee selama ni rumah aku mana ada laman rumah...

Kami bertiga naik kereta kancil aku... kereta proton bini aku nak bawak gi kenduri kahwin... tak reti nak bawa manual... yang aku lak jeling jeling kat adik ipar aku... ada kereta besar tak pula lawe kita naik keta dia... badan dia semangat gila lak tu... sooo destinasi pertama kami lelaki lelaki pencinta landskap ni... pergi kat rumah lelong aku tuh... mintak kontraktor tu pecah kan balik palang atas pagar tu dan buat 3 lubang untuk saluran air keluar... itupun nasihat dari adik aku gak... ye leee dia kerja Landskap !!!!

Kemudian kami ke kedai 2nd Hand kat Selayang... pilih pilih 2 biji basin basuh tangan... ada lee yang berkenan.... itu pun lain lain bentuk dan warna.. ahh tak kesah lah... janji murah... lebih 60% kurang dari yang baru.. kalau 1 jimat RM60, kalau ambik 2?

lepas tuh.. kami pilih kayu untuk buat landasan laluan kaki ke pintu masuk rumah... adalee yang berkenan... kayu resak yang orang buat anak tangga... memang bagus tul ... tapi bila dah kumpul 21 keping kayu tuh... tak jadi lak beli sebab 1 kayu jek harge nye RM12.. ada tuh yang besar sikit RM15... tak berbaloi.... dah nak balik... ada lori baru sampai nak jual kayu kat kedai tuh... ada kayu tuh ukuran nye 2X5 tauke tuh taknak... aku lak bincang ngan adik ipar aku tangkap ambik je kayu tuh... satu batang dapat 3 keping... so aku perlukan 8 keping kayu.. 1 buat spare.. manalah tau aku gergaji bengkang bengkok lak nanti... dapat harga murah tuh.. 1 kayu baru RM10 jek..

esok tauke tuhhantar ... pas tu kira kira balik pagar yang nak trade in tuh... dia kata dalam RM100 jek dia ambik... ahhhh tak kesahlah... asalkan dapat tampung kos lori RM50 hantar ke rumah...

Kemudian aku ke kampung melayu sungai buloh.... tempat ni memang popular untuk kaki landskap... dari pasu, bunga, pokok pokok pun ada... ada kedai tu buat tapak pijak kaki refleksologi... 1 kaki persegi harga nya RM5 dia orang kata kedai kedai bunga ambik ngan dia kalau banyak boleh diskaun lagi... (Memang murah sebab 3/4 kedai lain jual RM10 Keatas ) aku tak beli laaa... nak survey dulu...

tak sampai 3 kedai bunga yang kitaorang singgah... adik aku dah beli 2 jenis pokok bunga... satu jenis lipan bara tuh dan satu lagi pokok pisang ... haiiiiii siapa yang nak beli niiii??? Disendak dalam kereta kancil aku tuh... bayangkan 2 pokok setinggi manusia masuk dalam kancil... adik aku terpaksa bertukar tempat ngan adik ipar aku... maklumlah kerusi depan kena anjak dah tak muat duduk!!! kalut ... kalut...

at last kedai ke 5 aku pergi dapat jugak aku beli bunga kemboja... sebab aku terpikat ngan baunya yang harum... kalau nak tau... lepas kul 12 malam... lagi kuat baunya... aku nak letak kat tingkap rumah... biar masuk baunya yang menyeramkan tu ... tak payah beli ambipure...

satu lagi bunga kepantangan orang kita yang aku beli .. bunga kenanga.... heh heh korang datanglah kat umah aku sok... malam malam lepas kul 12 kalau berani... hehehehehe...

ok lah panjang dah ni... nanti aku cerita pasal pasu lak...

4 ulasan:

  1. wah..sure chantek umah kao nanti.
    dah siap boleh buat house warming party pkl 12 tengah malam...

    -puding_melo-

    BalasPadam
  2. tak de lee ramai yang sanggup datang nanti... kah kah kah...

    BalasPadam
  3. bunga melur tu yg warna kuning tu kn?

    BalasPadam
  4. Hey, anyone knows where I can purchase wood to replace the steps of my old stair in my house?
    Thank you in advance for your kind advise.
    AGC

    BalasPadam

Bagi lee komen korang...