Ahad, 30 November 2008

Budget dah lariiiii!!!!

tuh lah kata orang orang tua dulu jangan ikut nafsu nanti lesu.... kan dah jadi kat aku... padan mukaaa.... kata orang orang tua dulu lagi.... ukur baju kat badan sendiri.... duit seringgit jangan lah berangan nak KFC ke McD keeee.... belilah keropok lekor.... nih tak....

Tapi tuhlah kan... bila dah syok membeli nih.... aku ingat pompuan jek cam tuh... bila sampai jek kat kedai nak beli cat murah... kena ayat ngan amoi kedai tuh... terbeli cat mahal... pas tuh bukan 1 tin lak tuh... tah lah..

Aku dah panggil tukang besi untuk pasang pintu aku... dia tanya nak macam mana.. aku kata nak yang paling murah dan simple... macam yang aku budgetkan.. dia kata adalah hargeee nye RM600 boleh dapat... aku cakap dalam hati ok leeh tuh... pas tu... dia offer lagi.. dia kata ada satu gate yang orang tak jadi ambik... sama ukuran... kalau harga pasaran RM1500 keatas... dia tak jadi ambil... ada bunga setopok besar kat tengah dia... besi dia pun berat gak... tak macam sekarang nih... kat celah celah besi tuh pun ada ukiran gak... nanti dia akan catkan macam aku beli besi wought iron.... (RM2000 KEATAS).. dia jual RM900

Aku nih pun mudah cair... tak sedar lak bila aku ngangguk kata ok.... DAH lagi budget RM300! pas tuh... bini aku lak nak suruh buat ampaian dari besi 10 kaki... terlebih lagi budget aku RM300...

Malam tuh.. aku minum teh tarik ngan tukang besi tuh... dia cadang kat aku kalau aku nak cari orang tolong catkan rumah! aku kata boleh gak... pas tuh budak yang nak cat tuh pun datang.... bincang bincang ngan budak tuh... dia kata nak upah lump sum RM1000 ... AKU cepat cepat menolak... dia kata dia nak bawak sorang lagi kawan dia... bincang punya bincang ... akhirnya setuju aku bagi upah RM60 sehari sorang...

Esoknya... pagi pagi lagi mamat tuh call aku... dia mintak beli berus satay lee... seumur hidup aku tak pernah tau apa lak berus satay tuh... aku ke kedai order lidi satay... kah kah kah... aku terlupa lak.... berkerut dahi toke tuh... kah kah kah.... habis dia tunjuk semua berus dia.. aku tak jadi ambik...

lepas tuh... kedai tuh dekat 5 hingga 6 kali pergi balik... ada jek barang yang kena beli... penat tul....

Semalam... aku ke kedai 2nd hand kat selayang tuh... sebab dah dekat seminggu barang barang kau tak dihantar!... on the way... mamat cat tuh mintak tangga tinggi lak... aku call kawan kontraktor aku... dia kata ada kat pejabat dia... tapi tak ada kenderaan nak hantar... naik motor bahaya... panjang gak... aku ke kedai 2nd hand tuh.. tanya kayu paling panjang nak buat tangga... dia kata paling panjang pun 10 kaki... tak sesuai... sampai tingkat 1 boleh leee... aku sound gak kat toke tuh... kenapa lambat hantar.. dia kata tak ada trip lain nak ke batang kali... dia janji nak hantar petang tuh... dia offer nak tolong potongkan kayu aku kecik kecik... ok sejuk gak hati aku bila dia offer tuh... jimat tenaga sikit nak gergaji 8 kayu jadi 24 batang...

bila balik... aku ngan bini aku pekena cendol tepi jalan... sedap gak... tapi kosong jee cendol, ais ngan santan jek... dia order mee rebus... sedap gak... tapau balik satu...

bila dah ke rumah baru tuh balik... budak cat nih aku bayarkan upah untuk 2 hari.... dia kata hari ni (ahad) diaorang nak cuti.. ok lee.. tapi aku cakap dalam hati... aku nak stop dulu upah diaorang.. budget dah lari....

lori 2nd hand tuh datang... aku jual besi pagar lama... dapatlah RM150.... aku jualkan sekali besi pengadang beranda tingkat dan bingkai tingkat aluminium yang tak pakai... nanti aku ambik duit ngan toke kemudian... sebab yang hantar tuh tak tau hargeee.....

dapatlee tampung sedikit sebanyak kos aku.... cuma sekarang nak fikir nak ambik lampu kalimantang baru RM14.50 atau yang 2nd hand RM10.00.... nak beli 5 lak tuh...

fikir fikirkan dan selamat beramal..........

2 ulasan:

  1. salam roslan..

    aku tau area ni, abang aku gan sepupu aku pun tinggal area batang kali ni...
    cantik rumah ko...
    nak tanya kedai 2nd hand tuh kat ner sebenarnya????

    BalasPadam
  2. Hai Nahar...
    Kedai 2nd Hand tuh kat Sg Tua... Kalau dari Pasar Borong, Belok kiri ke arah Sg Tua... tak jauh dari simpang tuh...(dekat masjid sg tua) perati belah kiri... cari pemancar telekom... cari simpang yang masuk ke arah pemancar tuh.. kalau jumpa kedai yang berselerak kayu dekat pemancar tuh.. dah jumpa lee tuh.

    BalasPadam

Bagi lee komen korang...