Selasa, 6 Januari 2009

LAMAN BELAKANG: Fasa 2- gambaran keseluruhan

Aku masih lagi berimiginasi bagaimana rupa taman kat belakang tuh.... dari gambaran kasar yang lepas, aku cuba dapatkan gambaran keseluruhan tempat letak pokok(pasu) yang diperbuat dari bata.

Untuk tak nampak taman ni bosan, aku cuba buat berpetak petak dengan ketinggian yang berbeza... kat tengah tu aku cadang buat dua lapisan, lapisan luar untuk pokok rendah, kat bahagian tengah tu lak aku cadang nak letak pokok betik...(arahan orang rumah aku..) kalau ikut hati aku , aku nak letak pokok jambu air... sebab aku tak makan betik.. nanti tangan aku jadi pepaya..keh keh keh...

dari gambaran yang aku dah buat ni..tertanya lak, sama ada batu pasu tuh patut dilepa atau tak... kalau dilepa, nak cat apa? atau... aku buat kemasan sand stone atau pepple wash kat dinding tuh... ffuuuhhh!!! banyak belanja tuh..

bila dah buat gini... nampak kedudukan setiap pasu dan kena fikir lak lepas ni nak letak tanaman apa kat pasu mana...

Buat masa ni aku puas hati gak ngan rekabentuk taman ni... yang penting, setiap tanaman senang dipetik atau disemai, dijaga, rumput lak susah nak tumbuh sebab ada batu kerikir kat bawah, pandangan lak nampak ok sebab tak serata je tinggi nye..

dalam masa terdekat nih.. aku kena fikirkan konsep susun atur taman ni praktikal ke tak.... aku kena fikirkan kedudukan cahaya matahari, taburan hujan, punca air nak siram pokok, saliran keluar air dari taman, kedalaman setiap pasu serta takungan air yang diperlukan... cam ne nak halang siput khinzir... kucing tak terberak ke kat taman tuh... air tak bertakung ke bila hujan, jentit jentit boleh membiak ke?..

wwooww!!! banyak kena tengok dari banyak sudut ni... mau teleng leher aku nanti...

tapi aku cuma buat taman kecik jeekk buat buat kereta... ala senang jek... boleh punya lee.. korang tengok lee....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bagi lee komen korang...