Khamis, 1 Januari 2009

Malam Sambutan Tahun Baharu...Melayu dulu dulu...

Selamat tahun baharu kepada semua pembaca blog...

Malam tadi aku berkesempatan untuk bersama sama meraikan kedatangan tahun baru ni di salah sebuah dewan wisma yang mempunyai seni warisan melayu....

Majlis Malam mesra tuh anjuran sebuah persatuan melayu negeri... aku lak dapat duduk satu meja ngan Timb. pengerusi persatuan tuh yang bergelar Dato'...

Makan malam ringan ringan jek... tapi sedap gak... mee rebus ngan ubi rebus cicah kelapa muda.. terkenang zaman dulu dulu masa zaman penjajah lee tuh....

Rata rata yang hadir bekas bekas veteran yang berumur.... sooo aku ni dalam kategori orang muda lee kat situ...

Sesuai ngan suasana, tepat 9.30 malam bermula lee acara tarian....
Woww!! woww!!... terkesuma gak aku tengok pengacara mengajak hadirin berjoget, berdansa, ponco ponco, twist... berulang kali pengacara tuh beritahu menari ni elok tuk kesihatan, hilangkan tekanan...

Sambutan mula diterima oleh hadirin... sorang sorang ke ruang tarian... termasuk lee 2/3 orang yang bertudung... hebat!!!hebat!!!....

Kat sebelah aku lak, ada pakcik bekas tentera umur dia 75thn... mula bercerita...
semasa kat Singapore dulu, masa jadi tentera... dia dah mula lepak kat club... orang putih ajar dia macam macam tarian... pas tuh ajar lak minum beer... dia kata murah jek! 70sen satu...

Aku tanya selalu ke club?... seminggu sekali katanya...

Dia terus bercerita tanpa disuruh yang dia memang kaki perempuan... dia kata lagi kalau ada pompuan ajak menari pas tu ada lelaki yang tolak... maknanya jantan tuh (....) dah tak boleh naik dah...

Aku dapat gak berborak ngan Dato' kat sebelah... dia kata sambutan tahun baru ni sambutan orang kristian... aku cakap lak tahun depan Dato' tukar ke sambutan Maal Hijrah... dia angguk jek... pas tuh kami berbincang pasal perlantikan Dato' Nadzmi sebagai pengerusi Proton... best gak dapat bincang pasal bisness... memang aku minat topik nih...

Depan meja aku lak... duduk kat bukit antarabangsa.... kes tanah runtuh dah tentu topik utama... dia kata kawasan rumah dia yang mula mula dibangunkan... 2 kali pecah masuk rumah.... kali kedua tuh siap kena ikat lagi.... ngeri ngeri... tapi sekarang dah ok bila banyak operasi roboh rumah pendatang kat sekitar ngan banyak pembangunan lain di sekeliling...

pukul 10.00 Dato' tu bangun nak balik.... sebab ada jemputan majlis deklaminasi puisi... aku tanya Dato' ada deklaminasi ke malam ni... dia kata kalau dia berpuisi Pak Lah marah kat dia... Wakakakaka.... aku faham maksud nye....

Aku pun gerak balik sekali... tiket cabutan bertuah yang aku beli aku pass kat orang lain... tak larat nak tengok orang kita yang masih berfikiran penjajah... maaf lee... aku tak suka sangat lepak tanpa dapat ilmu... lain lee kalau lepak ngan geng Pie berjam jam pun.... ilmu dapat banyak!!

Selamat tinggal 2008 Selamat Datang 2009... semoga orang kita berubah cara untuk maju rohani dan jasmani.... jangan ikut orang dulu dulu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bagi lee komen korang...