Khamis, 18 Disember 2008

Berbaloi ke buat cam ne?













Berbaloi? sebelum teruskan topik ni... aku nak beritau yang sejak dapat rumah lelong ni pada hujung bulan 10, sampai la ni.. aku fokus kat rumah ni jeh... aku sanggup "cuti" kerja selama ni... duit simpanan makin susut... gaji tak de..(maklumle kerja sendiri).. ada kerja ada gaji...

Berbaloi ke panjat bumbung rumah semata mata nak cat dinding.... berbaloi ke satu badan penuh cat... nk bersihkan setiap kali solat?... berbaloi ke badan sakit sakit, luka sana sini, untuk buat kerja nih?....

pppeeeehhhh!!! kan senang upah je orang uruskan semua.... upah landskap consultant untuk reka laman rumah.... upah wireman untuk pasang kipas.... upah plumber untuk paip air... upah tukang kebun untuk bersihkan rumah.... upah tukang cat untuk cat rumah... upah arkitek untuk reka bentuk "pagar".... peeeehhh!!! banyak nye upah!!!

Malang nye mak bapak aku tak kaya.... tak ada duit simpanan ratusan ribu.... kerja tak semengah mana.... gaji jaga pun lebih dari aku... ehh betul ni... fakta..

Ya berbaloi kerana:
1.) satu transformasi sedang dilakukan untuk berpindah dari rumah murah ke rumah yang lebih selesa.
2.) Pelajaran yang aku dapat bila buat semua ni tak de dalam silibus sekolah... kena belajar lak tuh ngan kontraktor indon.... kena gelak dengan indon cat pintu rumah pun tak betul... cabaran.. cabaran....
3.) Dengan buat sendiri nih... aku dapat tahu margin keuntungan kontraktor tuh... (patut le mewah mewah)...
4.) Dapat kawal kos sendiri.... duit banyak mana... nak buat banyak mana... kena potong sana, kena potong sini.... kita yang kawal duit.... tapiiii nafsu le susah kontrol...
5.) Kerja belum habis lagi.... tapi boleh dikatakan setakat ni telah dapat jimat lebih dari separuh kos yang dok 2/3 kontraktor sedap mulut bagi angka tuh....
6.) Aku dah mula sayang ngan rumah tuh, asyik teringat jek siang malam... ep ep ep jangan fikir bukan bukan.... bila kita lihat perubahan yang kita buat kat rumah tu... sampai bila bila pun kita akan teringat.... tu lee rahsia kalau nak laki duk lekat jek kat rumah....
7.) Kalau aku tak nak duduk pun, lepas baik pulih rumah tuh senang senang kalau jual aku dapat 40 - 60k ekstra!!!
8.) Setakat semalam, aku dah jimat 6 hari kerja tukang cat: RM120 x 6 = RM720.00 (Asal perjanjian, upah tukang cat kira RM60 sehari/seorang atau RM2000.00 lump sum)

Tapi yang paling menarik, setiap hari ada jeee yang puji aku dapat rumah harge murah.... aku nak je kata kat diorang, aku beli hutan, tebang tebang terjumpa rumah. Rumah tu pulak ada sarang kelawar... Sebab tuh le murah...

Masih lagi fasa mengecat.... tak habis habis lagi.... gambar terkini yang mampu aku catkan sehari dua nih... cermin dah masuk... nanti aku pastekan gambornya...banyak lagi nak buat nih...aaaahhhhh satu satu leeee....

6 ulasan:

  1. chaiyok..chaiyok...

    eh lan, umah kao ni kat ner?

    BalasPadam
  2. umah aku kat batang kali, 50km keutara KL, selepas Rawang,Serendah... kalau selalu pergi Hulu Yam.. haa dah dekat tu.. dari umah aku 20 minit je ke Genting Highland.. buat home stay ok tak?

    BalasPadam
  3. aku ingat hujung bulan jan... tukar nama masih dalam proses lagi.. bila dah settle baru boleh duduk...

    BalasPadam
  4. memang sesuai la nk di jadikan homestay..
    dekat je nk genting..

    BalasPadam
  5. aku pindah masuk 1 okt nih. dah tak jadi homestay dah...

    BalasPadam

Bagi lee komen korang...